ECO Autó Avagy kocsikázás olcsóbban, tisztán 1. Rész Közelgő váltás



Mai rohanó világunkban egyre több helyre kell odaérnünk időben, ám ez koránt sem egyszerű. Mivel még nem találtunk fel olyan eszközt, amivel képesek lennénk egy időben, több helyen is létezni, így kénytelenek vagyunk sorrendet felállítani az elintézendő dolgokról és időben elvégezni azokat. Ezek többsége rendszerint más helyen vagy, ezért egyre szükségesebbé válik egy gyors szállítóeszköz, még az egyszeri ember számára is. Jelen esetben ez nem más, mint a jármű. A jármű alatt érthetjük a földi- vízi- és a légi személyszállítást, de most csak a földire fogunk kitérni, pontosabban a személygépjárművekre.

A személygépjármű, már több mint száz éve ismert az ember számára. A legelső működő „példány” óta rengeteg technológiai újításon és fejlesztésen esett át ez a kategória, ám egy valami sosem változott: az üzemanyag típusa.
Akárcsak régen, még mai is rengeteg jármű fosszilis üzemanyaggal működik, ami rendkívül károsítja a környezetet és hosszútávon már kihaló félben van. Az utóbbi évtizedekben kezdtek el gondolkodni azon, hogy milyen alternatív megoldásokkal tudnák meghajtani a járműveket, mely nem csak környezetbarát lenne, de gazdaságosabb is és megszüntetné, vagy nagymértékben lecsökkentené a fosszilis üzemanyagtól való függésünket. Ezeket az új technológiájú járműveket összefoglaló néven ECO autónak is lehet hívni. (Innentől így nevezem majd őket a cikkben.)

ECO autó típusok

Ma már elég sok elképzelés és ötlet létezik arra, hogy hogyan hajtsunk meg egy ilyen járművet. Van, aki napelemben gondolkodik, van, aki hibridben, sokan áldásukat adnák az elektromos motorokra és természetesen ott van még a hidrogén cella, mint lehetséges opció. Ebben a cikkben a Hibrid motoros járműveket fogom kicsit jobban részletezni.

Urbee 2 /http://korecologic.com/media/pictures//


Honda Insight /http://automobiles.honda.com/insight-hybrid/exterior-photos.aspx/



A hibrid meghajtásrendszer

Urbee 2 hibrid meghajtás-rendszere /http://korecologic.com/ /



A hibrid technológia egy nagyon egyszerű ötleten alapszik: Fogjuk meg azt, ami van, tegyünk hozzá pár új dolgot, fűszerezzük meg és kész is. Ez annyit jelent, hogy a hibrid technológia nem más, mint egy belső égésű motor (Innentől IC motor) és egy, vagy több elektromos motor házassága. Gondolhatná az egyszeri ember, hogy ha belsőégésű motort is használ, akkor mitől lesz ez környezetkímélőbb, mint benzines társai? A válasz tartalmazza a meghajtás lényegét is. Egy hibrid járműben az IC motornak nincs más dolga, mint elindítani a járművet, majd ezután a feltöltött elektromos motorok átveszik a kerekek forgatását, ezzel egy kényelmes sebességtartást lehetővé téve a járműnek. Ilyenkor az IC motor teljesen lekapcsolható és már nem is fogyasztjuk az üzemanyagot. Ez rendkívül hasznos tud lenni, hiszen nem csak az üzemanyagon spórolunk, de mivel az IC motor nincsen egyedül így annak mérete csökkenthető, ezáltal jelentősebb súlyt felszabadítva. Megjegyzem, ez csak akkor lehetséges, ha járművünk is valóban ECO autó, vagyis kisebb súlyú és áramvonalasabb, mint hagyományos barátai, tehát kevesebb lóerőre van szüksége. Az elektromos motorok dolga tehát nem más, mint hogy átvegyék a jármű meghajtását. Működésükhöz már csak egy akkumulátor kell, hogy fedezze éhségüket. Sok elektromos autónál tapasztalható, hogy az akkumulátorral nem lehet olyan hosszú útra tervezni, mint mondjuk egy benzines járműnél. A hibridnél ezért bevett szokás, hogy az elülső, vagy hátsó kerekekhez egy-egy kisebb elektromos motort adnak. Így a motorok megosztják teljesítményüket és összességében kevesebb áramra van szükségük, mint hogy ha csak egy, nagyobb elektromos motort építenének be. Ennek köszönhetően az akkumulátor tovább bírja. Azonban, ha még is elfogyna a töltés, nincsen gond, mert az IC motor addig is át tudja venni a feladatot, amíg egy töltőállomáson meg lehet „etetni” a járművet. Hatékony, és a kétféle motornak köszönhetően akár ugyanannyi vagy hosszabb utat is meg tud tenni, mint a hétköznapi járművek. Ismét fontos kiemelni, ehhez pontos mérnöki munka kell, hiszen a járműnek kis súlyúnak kell lennie és kellően áramvonalasnak is, hogy kisebb teljesítményével ugyanazt elérje, mint a „nagyok”.

Rengeteg séma létezik arra, hogy hogyan helyezzük el a járműben a motorokat, az akkumulátort, illetve hogy négy vagy csak háromkerekű legyen, a mérnöktől függ, hogy mit akar elérni. A lényeg, hogy a jármű gazdaságos legyen, és megérje használni.

Természetesen a technológia még nem igazán kiforrott és a „valamit valamiért” elv itt is közbeszól. Bár ezen hibák többsége könnyen megoldható egy áttervezéssel, illetve pár trükkel, még is sok hibrid szenved ezektől a gondoktól, ami talán annak köszönhető, hogy még nem igazán elterjedtek és ezért nem is fejlesztik őket olyan gyorsan, hiszen többe kerülne a gyártás, és nem lenne nyereségük rajta (azok a fránya anyagiak ugye…).

Általánosságban ezek a gondok érvényesek rájuk:
  • Drága a javítás, nehezen lehet alkatrészeket beszerezni hozzá, mert sokszor nem szabványokkal dolgoznak. Ez azért van, mert könnyebb egy saját alkatrészt készíteni, mint a meglévő szabványokkal megtervezni egy járművet, viszont aki hosszútávra tervez, annak lehet megérné az utóbbi.
  • Kisebb a jármű, általában kevesebb a hely is benne.
  • Háromkerekű variánsai hajlamosak kicsit instabilak lenni. (Ez kiküszöbölhető normális mérnöki tervezéssel.)
  • Bonyolult a meghajtás rendszer, ami szintén a javítást és az alkatrészcserét nehezíti.
  • Drágább a hibrid rendszer mint a hagyományos, ezért az ilyen járművekért helyenként horribilis összegeket is elkérnek a gyártok.

Összességében a hibrid járművek az egyik legjobb alternatívái a jelenlegi autóknak, de még kell pár évet várni, hogy kiforrjon teljesen a technológia és minden ember számára ugyanúgy hozzáférhető legyen.

Néhány kép hibrid autókról:
Toyota Prius /http://www.toyota.hu/new-cars/prius/index.json#/gallery/3033-43985/1/


Lamborghini Asterion /http://www.lamborghini.com/en/models/asterion-lpi-910-4/overview/#!slide/6282/


Lexus RX /http://www.lexus-int.com/models/RX//


Xcelsior® Electric Bus /http://www.newflyer.com/index/electricbus /








ECO Autó Avagy kocsikázás olcsóbban, tisztán 2. Rész Mindent a szemnek


Amióta a személyautók beléptek a tömeggyártásba a gyártók azóta igyekeznek az emberek ízlésének megfelelő stílusú autót építeni. Ez pedig nem véletlen. Ugyanis az ember autója olyan tárgy amit mindenki lát éppen ezért szeretne olyan autóval járni ami másoknak is tetszik. És nem ritkán szeretne kitűnni a tömegből, felhívni magára a figyelmet vagy éppen dicsekedni vele.