Formatervezés a mindennapokban



-És te mit tanulsz? -Formatervezést. -És az micsoda, mire jó? -Igazából mindenre.

Ehhez hasonló beszélgetés többször is előfordult már velem. Mi az a formatervezés, mi a design és mire jó ez az egész? Fura kérdések, mert aki még nem hallott róla, az is legbelül tudja rá a választ.

A körülöttünk lévő tárgyak, eszközök, terek, épületek hosszú fejlődésen mentek át, míg jelenkori állapotukat elérték. Kialakításuk, méretük, anyaguk, színük elárulják nekünk mire valóak, hogyan kell használnunk őket, milyen célból készültek.
A formatervezés fogalma a II. világháború után jelent meg. Az ekkor szerzett fejlesztési tapasztalatok (ergonómia) és a legősibb civilizációtól megjelenő képzőművészeti és gyártástechnológiai ismeretek összessége alkotja.

Az 1940-es években az amerikai haditengerészetnél felismerték, hogy a repülőszerencsétlenségek jelentős részét tervezési hiba okozta. Stresszhelyzetben a pilótáknak nagyon rövid idő alatt kell cselekedniük, és a kevés tapasztalattal rendelkező tisztek ezeket a helyzeteket nem tudták megoldani: túl sok vezérlőgomb, vezérlőkar és különböző műszerek együttes használatra nem megfelelően volt kialakítva. Ilyen, és ehhez hasonló tervezési figyelmetlenségek elkerülése érdekében fejlődött ki az ergonómia tudománya, mely emberközpontú tervezést jelent. Az ergonómiai tervezésnél már figyelembe vették az emberi test tulajdonságait, méretét, tűrőképességét, az emberi agy szellemi kapacitását, érzelmi működését. Az így tervezett tárgyak megértése egyszerű, használata egyértelmű, viselése kényelmes.

A formatervezésben viszont az ergonómia nem minden, az esztétika is jelentős szempont.
Gondoljunk csak az ókorból fennmaradt ékszerekre, ruházatokra, a középkori díszes páncélokra, fegyverekre, a jelenkori közlekedési eszközökre, digitális eszközökre.
Ezek a tárgyak meghatározzák viselőik társadalmi helyzetét, értékeit, stílusát.
Sokszor funkció nélküli eszközök, melyek puszta viselete vagy tulajdona érdeklődést, jóérzést, vágyakat kelt az emberekben. A modern nemzetközi piac érzékeny ezekre a termékekre, ha valaki jól méri fel a keresletet és betöltetlen rést talál, komoly sikereket érhet el.
Gondoljunk csak egy bevásárlóközpont vagy hipermarket kínálatára. Adott termék megvásárlásakor  pusztán a csomagolás képes meggyőzni minket arról, hogy érdemes megvásárolnunk, elvonva figyelmünket a tartalom belső értéke és a feltüntetett árúcimke közti jelentős különbségről.
Ez a jelenség a piac bármely szegmensében megtalálható, legyen az édességipar, kozmetikum, informatikai termék, vagy esetleg gépjármű. Egy stílusosan kialakított, modern, innovatív mobiltelefon, egy sportos luxusautó, egy csinos táska azonnali birtoklási vágyat kelt.
A fogyasztói társadalom igényt tart az esztétikára, és ezeket az igényeket egy formatervezőnek kell kielégítenie.

A design szót nem véletlenül vettük át érintetlenül, ugyanis megfogalmazni egyszerűbb, mint megfelelő magyar szót keresni rá. A design kifejezi mindazt a tudatosságot, ésszerűséget, művészeti értéket és esztétikai élményt, melyet a formatervezés során megalkotunk. Fontos megállapítani, hogy önmagában sokan tévesen csak a jóléthez köthető luxuscikkeket illetik ezzel a jelzővel.
Designnak lehet nevezni egy skanzenben fennmaradt porta felszerelési tárgyait, bútorait, mezőgazdasági szerszámait, díszes ruháit. Ezek a tárgyak, a díszes motívumok meghatároznak egy korszakot, egy népet, egy életformát, függetlenül attól hogy ebben az időben a hűbérurak díszes kúriáiban, kastélyaiban milyen divat uralkodott. A design lényege a szellemiség, amit a tervező kifejezni próbál, és azok az eszközök, amelyekkel ezt megteremti.
Tegyük fel belépünk egy ruhaüzletbe: az enteriőr kialakítása, az eladók megjelenése, a halk zene egyből tudatja velünk, milyen stílus kedvelőit, melyik korosztályt célozták meg.
Míg a fiatalos közönséget popzenével, fiatal eladóhölgyekkel, modern belső díszítéssel lehet becsábítani, addig a szomszéd üzletben az idősebb korosztály lágy jazz zenére, világos, krémszínű falak között válogathat sálakat tapasztalt eladónők segítségével.
Ezek a hatások behatárolják az adott korosztályt, meghatározzák a stílusát és kiszolgálják az igényeit.

Hogy jelenik meg ez a formatervezési szemlélet a hétköznapokban?
A válasz egyszerű: körül vesz minket, és nap mint nap alkalmazzuk.
Reggel felkelünk, felöltözünk évszakhoz, időjáráshoz illően. A ruháinkat összeválogatjuk, ezzel meghatározzuk külső megjelenésünket, kiteljesítjük önmagunkkal szemben támasztott igényeinket.
Reggelit készítünk, összehangoljuk a teafőzést a piritós sütéssel, mert 20 percünk van még összesen, és fogat is kéne mosni. Buszra szállunk vagy kocsiba ülünk és míg megérkezünk a munkahelyünkre, megtervezzük a nap menetét, munka után vásárlás, szórakozás, sport vagy kikapcsolódás.
A formatervező agya is így működik.
Megfogalmazódik egy probléma vagy feladat , egy cél.
Kérdéseket teszünk fel, amiket a tervezés során meg kell válaszolnunk:
Mik az igények? Hova készül a tárgy? Ki a célcsoport? Mi legyen a konkrét funkció?
Milyen anyagokat, gyártástechnológiát alkalmazzunk?

Egy iskolai feladatként természettanulmányt kellett készítenünk, ahol a hóvirág felépítését vizsgáltam meg. Ennek a növénynek erős gyökérzete, hagymája van, a levelek tartást adnak a szárnak, segítenek egyensúlyozni,  a szirmok védik az érzékeny bibét és a porzót.
Tervezzünk ebből egy állólámpát!
A hagyma legyen nehezebb anyagból, valami öntvényből. A levelek a hagymából kiindulva támaszkodjanak, stabilizáljanak. A szár legyen valami gumírozott anyagból, fém vázzal, legyen flexibilis és alaktartó, így olvasólámpaként is működhet. A szirmok belseje legyen fényvisszaverő, a külső végük pedig fényáteresztő, így összecsukva hangulat világítást kapunk, kinyitva viszont reflektálhatjuk a fényt. A központi elem egy ledes világítótest, izzó, ez szimbolizálja a bibét.

Minta:

//



Negyedéves hallgatóként nekem ezt jelenti a formatervezés. Ezen a szakon találtam meg azokat az érdeklődési köröket, irányokat, amelyek érdekelnek. Az itt megkapott tervezői szabadsággal olyan tárgyakat tervezhetek, mely az emberek hétköznapjait megkönnyíti, megszépíti.

Ha felkeltette az érdeklődésedet a formatervezés, és szeretsz rajzolni, csapatban dolgozni, szívesen várunk a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki kar, Ipari termék- és formatervezői szakán, ahol segítőkész oktatók és felső éves hallgatók segítségével, alkalmanként megszervezett workshoppokon való részvétellel értékes és piacképes diplomát szerezhetsz.





Design Hét 2014


A 11 évvel ezelőtt útjára indult Design Hét Budapest idén is megrendezésre került. Az eseménysorozat a fővárosban közel 220 rendezvényt ölelt fel, ezek között találhattunk kiállításokat, workshopokat, design túrákat és vásárlási akciókat is a különböző design boltokban. Ez a sok program mind a design jelentését próbálta bemutatni más-más szemszögből. A 2014-es év díszvendége a Holland Királyság volt. A holland design bár sok kiemelkedő tehetséggel bírt korábban is, a 90-es években kezdett ismertté válni. Jellemző rá a letisztultság, gyakorlatiasság. Sikerének kulcsa a csapatmunka, az egymást támogató hozzáállás.